قیرگونی و آسفالت

قیر گونی در پشت بام ها , پی , سرویس ها و آشپزخانه ها قابل استفاده می باشد.قبل از اجرا باید سطح کار ریسمان شده , کاملا صاف و تمیز باشد و لوله های بخاری , کفشوی و هواکش ها در محل مشخص شده نصب شده باشند.
زیر سازی بام باید به قدر کافی محکم باشد بطوریکه در اثر وارد شدن وزن قابل توجهی به آن تغییری حاصل نشود.شیب هدایت آب به داخل آبروها باید بین 3 تا 5 درصد باشد.
نوع قیر مصرفی باید نسبت به شرایط آب و هوایی بین 60*70 و 90*15 مخلوط گردد.پس از اتمام عایق کاری از یک لایه بتن آسفالتی استفاده شود.ضخامت آسفالت باید حداقل 2 سانتیمتر باشد و در زمستان و هوای سرد, درجه حرارت آن 120 درجه سانتیگرادو در هوای گرم حداقل 60 درجه سانتیگراد باشد.
قرهای مصرفی نباید با حرارتی بیش از 150 درجه سانتیگراد گرم شوند , زیرا در حرارت زیاد و بالا قیر تجزیه شده و خصوصیات آن تغییر میکند.قیر باید تا زمانیکه گرم و روان است , مصرف گردد.

غلظت قیر در حین اجرا جهت جذب بهتر به چتایی باید تا حد امکان کم باشد تا بتواند در الیاف گونی نفوذ و با یک نسبت در تمام سطوح جذب شود.برای عایق قیرگونی در هر متر مربع 2 کیلوگرم قیر روان 60*70 جهت سطح زیرین و برای قشرهای بعدی پس از یک لایه گونی 1.5 کیلوگرم مخلوط 60*70 و 90*15 به نسبت مساوی و به صورت روان و یکنواخت استفاده شود.
در آخرین مرحله لایه ای از مخلوط 75 درصد قیر مذاب 90*15 و 25 درصد قیر 60*70 به مقدار 1.5 کیلوگرم اجرا شود.

گونی باید دارای بافت یکنواخت و کاملا تمیز و عاری از آلودگی و چروک باشد.همچنین گونی باید تاب کافی داشته باشد  , نم آن کم بوده و در هر متر مربع آن حداقل 310 کیلوگرم وزن داشته باشد.

توصیه میشود از بکار بردن میخ به منظور , نصب چتای جهت عایقکاری خودداری شود.ماهیچه های ماسه و سیمان در گوشه های کار به نحوی عایق کاری شود که از تا شدن و احتمالا ترک خوردگی لایه عایق جلوگیری شود.

دلیل اینکه در آخرین قشر قیر اندود کلا از قیر 60*70 استفاده نمیشود این است که اولا در هوای گرم تابستان ایجاد روندگی کرده و آسفالت را ترک میکند.ثانیا روان شدن و راه افتادن قیر ممکن است باعث گرفتگی آبروها و ناودانها شود.

در صورتیکه آسفالت کمتر از مقدار تعیین شده پخش شود , موجب ترک خوردگی بصورت ترک های طولی از مسیر همپوشانی چتایه ها میگردد و باعث نفوذ آب زیر آسفالت می شود.

اگر آسفالت با استفاده از قیر سفت (90*15) تولید و اجرا شود , در زمستان باعث ایجاد ترک خوردگی های موزاییکی و به اشکال مختلف گردیده و باعث از هم پاشیدگی و دان شدن ماسه آسفالتی میگردد.
عمر مفید عایق رطوبتی قیر گونی بطور متوسط کمتز از ده سال بوده و ترمیم متناوب آن با مشکلات اجرایی زیاد و هزینه های قابل توجه و مزاحمت برای ساکنان ساختمان در فصول سرد همراه است.
بجاست حتی با انتخاب روش های پر خرج , کیفیت مصالح و اجرای عایق بندی را به نحوی ارتقا داد که عمر مفید پوشش بام به بیش از 20 سال برسد.