تعمیر و نگهداری عایق رطوبتی

در مورد بام های معیوب باید پس از بررسی بام در مورد انتخاب یکی از روش های زیر تصمیم گیری شود :
1- نصب پوشش جدید بر روی پوشش کهنه (ترمیم)
2- کندن پوشش کهنه و جایگزین کردن آن با پوشش نو (تعویض)
روش دوم در مقایسه با روش اول دارای سه مزیت به شرح زیر است :
- امکان بازرسی و تعمیر سازه سقف
- امکان تصحیح شیب بام برای جلوگیری از ماندن آب بر روی بام در مناطقی که شیب وجود ندارد.
- نیفزودن بار مرده بر روی بام .
 همراه با این مزایا روش تعویض دارای معایب زیر است:
- طولانی شدن عملیات ساختمانی
- افزایش هزینه ها
برای ساختمانهای حساس نظیر اتاقهای کامپیوتر , آزمایشگا ها یا تجهیزات مخابراتی که در بالاترین طبقه قرار دارند , روش تعویض پوشش بام می تواند این خطر را به همراه داشته باشد که بام را در معرض نشت آب در موقع بارندگی ناگهانی و پیش بینی نشده قرار دهد.

برای ترمیم و پوشش مجدد عایق بام الزامات زیر مورد نیاز است و در صورت فقدان شرایط ذیل باید از روش تعویض پوشش بام استفاده کرد :
- سازه سقف باید سالم باشد.
- پوشش بام موجود به طور مناسبی مهار شده باشد..
عایق موجود باید به حد کافی استوار باشد که تاب رفت و آمد ها و ضربه های معمول را داشته باشد.همچنین باید کاملا خشک باشد.
-سطح پوشش موجود باید بطور قابل قبولی صاف یا بدون هزینه زیاد قابل صاف شدن باشد.

برای بازرسی  سطح بام و تعیین عیب پوشش بام و مشخص کردن محل نشت آب میتوان از ریختن موضعی آب بر روی بام استفاده کرد.بازرسی سطح بام باید با مشاهده حوضچه های تشکیل شده شروع شود.آَشکار است که بهترین زمان برای مشاهده حوضچه های بام بلافاصله پس از بارندگی است.
هنگام بررسی پوشش بام , بطور کلی باید نکات زیر مورد توجه قرار گیرد :
- بررسی وضعیت و جنس پوشش بام
- وضعیت شیب بام
- وجود همپوشانی آسیب دیده , چروکیده و نچشبیده
- وجود شکاف ها و ترک ها در پوشش
- وجود طبله ها
- وجود آبرو ها و ناودان های نامناسب
چنانچه در بازرسی موارد زیر مشاهده شود , باید از روش تعویض استفاده شود :
- وجود حوضچه های آب زیاد
- وجود خرابی در سازه سقف
- وجود آسیب دیدگی در عایق و یا خیس بودن آن
- مشاهده سطح پوشش کاملا غیر قابل تعمیر ناشی از وجود طبله ها , چروکیدگی و آسیب دیدگی که با صرف هزینه زیاد , قابل تبدیل به سطح صاف باشد.

برای کندن عایق ایزوگام فرسوده از پشت بام به همان طریقی که نصب شده باید حرارت داده شود و کنده شود.و برای کندن قیر گونی و آسفالت فرسوده هرگز ضربه به سقف وارد نکنید بلکه باید از وسایل برش آسفالت به اندازه های 50 سانتیمتر دز یک متر برش زده و برداشته شود.
هنگام ریختن بار اضافی به پاین اطراف ساختمان و محل پیاده رو بوسیله حفاظ مسدود شود.حتی الامکان از بالابر استفاده شود.اگر از بالابر استفاده میکنید وزن قابل تحمل آنرا در نظر گرفته و بیش از ظرفیت بارگیری نکنید تا از سقوط آن جلوگیری شود.و اگر از نرده بان استفاده میکنید قبلا از استحکام و استقامت آن اطمینان حاصل فرمایید.قبل از بالا بردن عایق توجه کافی به قرنیز و سنگهای لبه های بام داشته باشید که سستی آن باعث سقوط میشود.
بطور کلی عوامل خرابی باید شناخته شده و تعمیر یا نوسازی بطریقی انجام گیرد که خطر تکرار خرابی به حداقل برسد.